Razvoj scenarija poučavanja u projektu e-Škole

e-Škole scenariji poučavanja od ljeta 2017. godine bit će dostupni i kroz novi CARNetov repozitorij digitalnih sadržaja. Više informacija bit će dostupno na www.e-skole.hr.

Ukupno 240 scenarija poučavanja za predmete matematika, fizika, kemija i biologija, za 7. i 8. razred osnovne škole te 1. i 2. razred srednje škole razvija se kroz projekt ˝e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola (pilot projekt)˝. S ciljem realizacije ovih aktivnosti Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet potpisala je u ožujku 2016. godine Ugovor o nabavi usluge izrade scenarija poučavanja i okvira za digitalnu kompetenciju te priprema, organizacija i provedba edukacije korisnika i događanja vezanih za zajednicu praktičara za provedbu projekta “e-Škole: uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola” GRUPA 1. Izrada scenarija poučavanja. Ugovor je potpisan sa zajednicom ponuditelja sastavljenom od Profil Klett d.o.o., British Council i Centar inkluzivne potpore IDEM. Zajednica ponuditelja je za osmišljavanje i izradu scenarija poučavanja angažirala predmetne stručnjake i stručnjake za metodičko oblikovanje materijala za svaki od četiri ciljana predmeta, kao i inkluzivne stručnjake koji svojom ekspertizom doprinose prilagođavanju osmišljenih aktivnosti scenarija poučavanja učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama.

Stručnjaci koji osmišljavaju i izrađuju scenarije poučavanja po radnim skupinama su sljedeći:

Matematika
Predmetni stručnjak – Aleksandra-Maria Vuković
Predmetni stručnjak – Damir Belavić
Predmetni stručnjak – Milena Ćulav Markičević
Predmetni stručnjak – Mirela Babić
Stručnjak za metodičko oblikovanje scenarija poučavanja – dr. sc. Irena Mišurac za područje matematike

Fizika
Predmetni stručnjak – Dejan Peroković
Predmetni stručnjak – Nataša Bek
Predmetni stručnjak – doc. dr. sc. Nikola Poljak za područje fizike
Predmetni stručnjak – Martina Bukvić
Predmetni stručnjak – Snježana Pepl Sekulić
Predmetni stručnjak – Tanja Paris
Predmetni stručnjak – Tomislav Tuškan
Stručnjak za metodičko oblikovanje scenarija poučavanja – dr. sc. Gorjana Jerbić-Zorc za područje fizike

Kemija
Predmetni stručnjak – Nikolina Štiglić
Predmetni stručnjak – Marijana Zaninović
Predmetni stručnjak – Marijana Žgela Putniković
Predmetni stručnjak – Miroslav Pernar
Predmetni stručnjak – Zorica Mohnacki
Stručnjak za metodičko oblikovanje scenarija poučavanja – prof. dr. sc. Milan Sikirica za područje kemije

Biologija
Predmetni stručnjak – Sunčana Mumelaš
Predmetni stručnjak – Željko Krstanac
Stručnjak za metodičko oblikovanje scenarija poučavanja – dr. sc. Damir Sirovina

Stručnjaci za inkluziju
prof. dr. sc. Ljiljana Igrić
prof. dr. sc. Zrinjka Stančić

 

Proces razvoja e-Škole scenarija poučavanja

Proces razvoja e-Škole scenarija poučavanja podrazumijeva sljedeće aktivnosti od strane različitih sudionika projekta.

  1. Osmišljavanje i izradu scenarija poučavanja realiziraju stručnjaci zajednice ponuditelja sastavljeni od predmetnih stručnjaka, stručnjaka za metodičko oblikovanje scenarija poučavanja i inkluzivnih stručnjaka.
  2. Revidiranje svakog scenarija poučavanja provodi se na dvije razine:
    • unutarnja evaluacija – koju realizira CARNet, Fakultet organizacije i informatike te Agencija za odgoj i obrazovanje;
    • vanjska recenzija – koju realizira devet neovisnih predmetnih stručnjaka, metodičara i inkluzivnih stručnjaka.
  3. Korigiranje – koju realizira zajednica ponuditelja sukladno povratnim informacijama revidiranja.

 

Testiranje e-Škole scenarija poučavanja u školama

Nakon izrađenih prvih 20 scenarija poučavanja u proljeće 2016. godine provedeno je testiranje scenarija poučavanja u 13 škola koje sudjeluju u projektu e-Škole. Testiranje je realizirala zajednica ponuditelja u suradnji s CARNetom te Fakultetom organizacije i informatike.

Škole obuhvaćene testiranjem primijenile su u nastavi matematike, fizike, kemije i biologije ukupno 20 scenarija poučavanja koliko ih je do tada bilo razvijeno, po 5 scenarija za svaki od četiri prirodoslovna predmeta prilagođenih za tri razine izvedbene složenosti.  Po završetku primjene scenarija poučavanja u nastavnom procesu, učitelji i učenici su popunjavali anketni upitnik u digitalnom obliku. Upitnik za učitelje popunilo je njih 91, a onaj za učenike njih 1509. Dodatno je proveden video intervju sa svim učiteljima koji su sudjelovali u testiranju.

Oko 60% učenika komentira da je nastava uz scenarije poučavanja zanimljivija, a više od 70 % tvrdi da bolje razumiju, lakše pamte i da je nastava povezanija sa stvarnim životom.

Oko tri četvrtine učenika slaže se ili se u potpunosti slaže s tvrdnjom da im je nastava u kojoj je implementiran scenarij poučavanja bila zanimljiva. Više od 80% nastavnika slaže se ili se u potpunosti slaže da je scenarij poučavanja razumljiv. Oko tri četvrtine nastavnika i učenika slaže se ili se u potpunosti slaže da scenariji poučavanja obuhvaćaju zanimljive sadržaje te da potiču aktivnost učenika na satu. Od 60 do 70% učenika i učitelja se slaže ili se potpuno slaže da im je nastava temeljena na scenariju poučavanja učinila vidljivom mogućnost primjene znanja u stvarnom svijetu.

Izdvojeni su dominantni komentari učenika na pitanje što im se nije svidjelo u nastavi koja se temeljila na scenarijima poučavanja:

  • njih 38% tvrdi da im se sve sviđa i nemaju primjedbi;
  • 28% govori o tehničkim aspektima npr. da su tableti nezgodni za korištenje, pametna ploča ne radi, problemi s internetom ili da nema dovoljno vremena.

Dominantni kometari učitelja, koji čine 90-100% svih komentara, su:

  • aktivno sudjelovanje učenika u nastavi (28%)
  • odličan izbor videa i simulacija (24%)
  • dobre ideje za primjenu u nastavi; ideje za terensku nastavu (20%)
  • povezivanje gradiva sa svakodnevnim životom (10%)
  • rad na računalu, novi digitalni alati, jednostavnost uporabe apliakcija (8%).

Rezultati testiranja su analizirani te su sukladno prikupljenim komentarima učitelja i učenika korigirani dotični scenariji poučavanja. Osim toga razmotren je koncept e-Škole scenarija poučavanja te su ključne povratne informacije implementirane u njihov daljnji razvoj.

Nakon testiranja, prikupljanje povratnih informacija učitelja koji implementiraju e-Škole scenarij poučavanja omogućeno je popunjavanjem upitnika na poveznici.